På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Konsumentvägledning

Konsumentfrågor, stöd och rådgivning, klagomål, förköp

Konsumentverksamhetens huvuduppgifter är dels rådgivning och stöd till enskilda konsumenter, dels att förebygga generella konsumentproblem genom insatser som når ut och påverkar förhållandena för grupper av konsumenter.

Konsumentvägledningen erbjuder kostnadsfri vägledning för alla som är kommunmedborgare. Vi ger råd och hjälp på följande områden:

Förköp – vi har tester, marknadsöversikter, faktablad och information. Besök oss innan du bestämmer dig.

Klagomål – om det ändå går fel, om du är missnöjd med en vara eller tjänst som du köpt. Vänd dig då till oss.

Juridik – vad säger lagen om dina rättigheter och skyldigheter, köp och avtal, garanti, bytesrätt, öppetköp, distansavtal och husköp?

E-post
Kommunens invånare kan ställa konsumentfrågor via e-post. För att få svar (via e-post) måste alltid namn, adress och telefonnummer anges.

Innehållsansvarig: Monica Sandström

Publicerad av: Maria Lindgren

Senast ändrad: 2017-12-14