På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Beställning av tjänsteleverantör

Beställning av tjänst

För att du ska få internet, tv och/eller telefoni krävs att du kontaktar en tjänsteleverantör för beställning. Följande tjänsteleverantörer finns att välja mellan:

AllTele, kundsupport: 0910-79 80 00
AllTele:s beställningssida

Bahnhof, kundsupport: 010-510 00 00
Bahnhof:s beställningssida

Boxer, kundsupport: 0771-21 10 00 eller kundservice@boxer.se
Boxer:s beställningssida

Bredband2, kundsupport: 0770-811 000
Bredband2:s beställningssida

Office, kundsupport: 0980-644 40
Office beställningssida

T3, kundsupport: 0770-350 330
T3:s beställningssida

Universal Telecom, kundsupport: 0770-85 00 00
Universal Telecom:s beställningssida

Beställning av tjänster via webben
Klicka på länken ovan för den tjänsteleverantör du vill beställa tjänster från därefter dirigeras du vidare till tjänsteleverantörens beställningssida för tjänster inom GIRONET. Var noga med att ha alla adress- och personuppgifter nära tillhands eftersom dessa behövs för att du ska kunna genomföra beställningen. Vid beställning via tjänsteleverantörens kundsupport samlar de in de uppgifter som krävs för att aktivera de tjänster du önskar.

I samband med beställning måste du godkänna tjänsteleverantörens allmänna villkor, i vilka tjänstespecifika detaljer, avgifter, personuppgiftshantering, ångerrätt med mera framgår. När du godkänt detta och ni kommit överens om ett aktiveringsdatum för tjänsterna ingår ni en avtalsrelation, ett så kallat slutkundsavtal, med tjänsteleverantören.

Tjänsteleverans
Efter genomförd beställning skickar tjänsteleverantören en aktiveringsförfrågan till GIRONET via det verktyg tjänsteleverantören har tillgång till via GIRONET:s ärendehanteringssystem. Observera att det via en webbeställning kan dröja ett par dagar innan din tjänst aktiveras, på grund av eventuell belastning hos tjänsteleverantörens leveransavdelning och/eller den interna processen för godkännande av din beställning. I direktkontakt med tjänsteleverantörens kundsupport informerar de dig om när dina tjänster aktiveras.

När tjänsteleverantören skickat en korrekt ifylld aktiveringsförfrågan till GIRONET aktiverar GIRONET dina tjänster. Om du beställer en internettjänst kan denna nyttjas med en gång. Du behöver enbart koppla in en internetkabel (RJ45) i någon av fiber-konverterns portar på undersidan, och ansluta denna till din dator/router. Eventuellt kan en omstart av fiber-konvertern krävas. Grön lampa skall lysa för aktiv port.

Dualplay-/tripleplaytjänster
De bredbandsbaserade tjänster som levereras via Gironet, såsom internet och fast telefoni, måste avropas från en och samma tjänsteleverantör. Exempelvis kan du som kund inte beställa internet från en tjänsteleverantör och samtidigt fast telefoni från en annan.

Publicerad av: Ulrika Hannu

Senast ändrad: 2017-12-08