Vanliga frågor om Gironet - Kiruna.se

På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Vanliga frågor om Gironet

Här kan du få svar på några av de vanligaste frågorna kring stadsnätet Gironet.

Beställning

Måste alla fastighetsägare skriva på beställningen?
Ja, alla lagfarna delägare ska skriva under för att avtalet ska vara godkänt.

Jag vill ha fiber till min fastighet men inte börja använda den ännu, måste jag betala 50 kr/månad?
Att ansluta en fiberkabel till din fastighet är kostnadsfritt, det enda du behöver göra är att ge oss lov att anlägga kabeln på din tomt och inne i ditt hus. Anslutnings- och månadsavgift blir aktuellt först när du börjar nyttja fiberkabeln.

Vad betyder passivt fiber?
En passiv fiberanslutning betyder att du har en färdig anslutning dragen till din fastighet som ännu inte är aktiverad. Du bestämmer själv när du vill aktivera din fiberanslutning. Passivt fiber kostar inget.

Jag har ångrat min beställning, kan jag makulera avtalet?
Ja, lämna besked om detta till support@gironet.se.

Utbyggnad

Var kommer det att grävas till min fastighet? Kan jag påverka dragningen?
Byggentreprenörer samt projektörer utreder detta genom att undersöka områdena. Därefter kommer det att avgöras beroende av kostnad och av vald byggteknik. Du kan inte påverka dragningen.

Om jag inte godkänner plats som tekniker väljer ut för fasadbox/konverter, kan jag då betala själv för extraarbetet/extramaterialet?
Nej.

Vad händer om jag är på semester när det byggs och entreprenören måste in i mitt hus?
Vår entreprenör kommer att ta kontakt med dig för att boka in en tid när det passar att installera konverter på insidan av ditt hus samt en fasadbox på utsidan. Efter detta är gjort så kan du lugnt åka på semester och vi gör klart jobbet på tomten under sommaren.

Kommer min tomt att återställas?
Din gräsmatta grovåterställs men plattsättningar återställs inte.

Anslutning

Hur vet jag när min fastighet är ansluten till Gironet?
Du får hem ett informationsbrev när din fastighet är ansluten.

Jag har fått min konverter installerad, kan jag beställa tjänsteleverantör och börja surfa?
Vi kontaktar dig när du kan börja använda din fiber.

När ska jag säga upp mitt befintliga internetabonnemang?
Vi rekommenderar att du säger upp ert abonnemang när du fått besked om att din anslutning är färdigställd. Om det gäller ett längre avtal som måste sägas upp rekommenderar vi att du kontaktar support@gironet.se för mer information.

När kommer jag att få betala anslutningsavgiften på 2000 kr?
När fibernätet har blivit aktiverat skickar Tekniska Verken ut en faktura. Anslutningsavgiften samt nätavgiften på 50 kr/månad kommer att bli en post på fakturan för renhållning och VA.

Kommer ni förhandla med andra tjänsteleverantörer än dem som finns att välja på idag?
Ja, alla intresserade leverantörer är välkomna att leverera tjänster i Gironet.

Kan ni rekommendera en tjänsteleverantör?
Nej, då Gironet är ett öppet stadsnät så kan vi inte rekommendera någon tjänsteleverantör.

Övriga frågor

Jag får inte mitt internet/Wifi att fungera via min router, vad gör jag?
Gironet ansvarar för och äger fiber och utrustning hela vägen in till din konverter på insidan av din fastighet. Efter det så är det du själv som ansvarar för utrustningen du införskaffar. Har du själv inhandlat en router så kontaktar du inköpsstället för vägledning. Fiberkonvertern får inte administreras av någon annan än personal som vi skickat ut för felsökning.

Jag kommer inte upp i den hastighet som jag betalar för, vad ska jag göra?
Alla frågor gällande din tjänst ska felanmälas till din tjänsteleverantör.

Kan jag säga upp fiberabonnemanget?
Ja, det fungerar som ett vanligt abonnemang. Du hittar mer information om uppsägning under fliken Aktivering/inaktivering.

Måste jag betala anslutningsavgiften och nätavgiften som jag fick faktura på om jag säger upp mitt abonnemang nu?
Ja, om du fått en faktura på 2000kr samt 50kr/månad så måste du betala fakturan då den skickas i efterskott. Säger du upp anslutningen mitt i en månad så gäller uppsägningen aktuell månad ut.

Innehållsansvarig: Jesper Kronlund

Publicerad av: Maria Lindgren

Senast ändrad: 2017-12-15