På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Vanliga frågor om GIRONET

Här kan du få svar på några av de vanligaste frågorna kring stadsnätet GIRONET.

Om man säger upp fiberabonnemanget och vill ansluta sig senare igen, måste man då betala anslutningskostnaden igen?
Ja, det fungerar som ett vanligt telefonabonnemang

Varför måste jag betala 50 kr/månad?
50 kr/månad är en nätavgift som används för underhåll och utveckling av nätet samt utbyte av trasiga nätkomponenter.

När kommer jag att få betala anslutningsavgiften på 2000 kr?
När fibernätet har blivit aktiverat skickar Tekniska Verken ut en faktura. Anslutningsavgiften samt nätavgiften på 50 kr/månad kommer att bli en post på fakturan för renhållning och VA.

När måste jag betala 50 kr/månad?
Om man väljer att få fibernätet aktiverat börjar man betala nätavgiften från den månaden fibernätet blivit aktiverat.

Kan man säga upp fiberabonnemanget?
Ja, det fungerar som ett vanligt abonnemang.

Hur säger jag upp min nuvarande aktiva anslutning till GIRONET?
På gironet.se finns en länk till uppsägning/inaktivering. Klicka på den och välj sedan dokumentet på höger sida som heter Uppsägning fiberabonnemang (pdf). Skriv ut beställningen, skriv på och skicka in till:

Gironet
Kiruna kommun
Hjalmar Lundbohmsvägen 31
981 85 Kiruna

Måste jag ändå betala anslutningsavgiften och nätavgiften som jag fick faktura på om jag säger upp mitt abonnemang nu?
Ja. Om du fått en faktura på 2000kr samt 50kr/månad så måste du betala fakturan då den skickas i efterskott. Säger man upp anslutningen mitt i en månad så gäller uppsägningen aktuell månad ut.

Om jag vill återaktivera mitt abonnemang i framtiden. Kommer det att kosta något?
Ja. Taxan är dock inte beslutad. Troligen blir kostnaden minst 2000kr att återaktivera abonnemanget. 

Jag vill ansluta mig till fiber men jag vill inte betala 50 kr/månad, går det?
Ja, en passiv anslutning är gratis. Att ansluta en fiberkabel till din fastighet är kostnadsfritt, det enda du behöver göra är att ge oss lov att anlägga kabeln på din tomt, och inne i ditt hus. Sen är det klart och helt gratis, ingen anslutningsavgift och ingen månadsavgift. Anslutnings- och månadsavgift blir aktuellt om du eventuellt börjar nyttja fiberkabeln.

Hur faktureras avgiften?
Det kommer att bli en post på fakturan för renhållning och VA.

Måste alla fastighetsägare skriva på beställningen/avtalet?
Ja, alla husägare måste skriva på beställningen/avtalet. Observera att samtliga lagfarna delägare skall skriva under för att avtalet skall vara godkänt

Hur djupt kommer man att gräva?
Cirka 30 – 35 cm.

Hur brett kommer man att gräva på tomten?
Cirka 20 cm.

Kommer min tomt att återställas?
Din gräsmatta grovåterställs men plattsättningar återställs inte.

Hur kommer det att grävas på min gata? Framför huset eller bakom huset?
Byggentreprenörer samt projektörer utreder just nu detta genom att undersöka områdena. Därefter kommer det att avgöras beroende av kostnad och av vald byggteknik.

Kan jag påverka om det grävs framför eller bakom huset?
Nej, det avgör projektören.

Vilka hastigheter kommer man att kunna välja?
100/10 Mbit/s, 100/100 Mbit/s, 250/100 Mbit/s, 500/100 Mbit/s, 1000/100 Mbit/s. Detta väljer man när man beställer tjänsten från tjänsteleverantören.

Kommer Triple Play att erbjudas av tjänsteleverantörerna?
Sedan slutet av 2017 har vi en tjänsteleverantör som kan erbjuda bredband, TV och telefoni.

Vad betyder inaktiv fiber?
En inaktiv fiber betyder att man inte kan göra någonting med den.

Måste jag säga upp mitt internetabonnemang så fort som möjligt?
Vi rekommenderar att först göra det när ni fått aktiv fiber. Om det gäller ett längre avtal som måste sägas upp rekommenderar vi att kontakta support@gironet.se för mer information.

Får man bygga en altan på fiberledningen på tomten?
Ja, så länge man inte gräver ner i marken och förstör fiberledningen kan man placera en friggebod, en lekstuga eller en altan på fiberledningen. Det blir först "farligt" när man gjuter en platta på fibern, då kan fiberledningen inte repareras vid behov.

Kommer fibern att läggas ner i ett rör på tomten?
Ja, röret har en diameter på 7 mm.

Behöver konvertern på innerväggen el?
Ja, det behöver den.

Hur mycket ström tar konvertern?
Cirka 10-15W.

Vad händer om jag är på semester när det byggs och man måste in i mitt hus?
Vår entreprenör kommer att ta kontakt med er för att boka in en tid när det passar att installera konverter på insidan av ert hus samt en fasadbox på utsidan. Efter detta är gjort så kan ni lugnt åka på semester och vi gör klart jobbet på tomten under sommaren.

Hur stort hål skall man borra för intag av fiber?
För intag fiber skall man borra ett hål i väggen på 16mm, i detta trär man in ett elrör med inner diametern 12-13. Genom detta rör dras sedan fiberkabeln in i huset. Hålet tätas med lämplig tätningsmassa eller förskruvning på utsidan.

Jag har inte fått tillbaka min del av avtalet. Har det kommit fram?
Om du är osäker kan du maila och fråga oss på support@gironet.se så svarar vi dig så fort som möjligt.

När börjar ni gräva hos mig?
Vi börjar gräva när tjälen gått ur marken.

Jag har fått min konverter installerad i villan, kan jag beställa tjänsteleverantör och börja surfa?
Det beror på var i kommunen du bor. Vi installerar fiberkonvertern i vissa områden redan i år som vi fibrerar först nästa år. Maila oss fastighetsbeteckning samt adress till support@gironet.se så får du ett mer exakt svar så snart som möjligt.

På nätavgiften sker årligen indexreglering enligt konsumentprisindex. Vad innebär det?
Det innebär att den löpande nätavgiften kan komma att höjas årligen. Inflationstakt april 2016 jämfört med motsvarande period förra året är 0,8%.

Om jag inte godkänner plats som tekniker väljer ut för fasadbox/konverter, kan jag betala själv för extra arbetet/extra materialet?
Nej.

Kan jag då makulera avtalet?
Ja, lämna besked om detta till support@gironet.se.

Kommer ni förhandla med andra tjänsteleverantörer än dem som finns att välja på idag?
Ja. Alla operatörer är välkomna att leverera tjänster i Gironet.

Kan ni rekommendera en tjänsteleverantör?
Nej, då Gironet är ett öppet stadsnät så kan vi inte rekommendera någon tjänsteleverantör.

Jag har en fastighet i västra industriområdet, kan jag ansluta den till GIRONET?
GIRONET bygger ut fiber till västra industriområdet med start 2017. Har du frågor gällande denna etablering eller inte fått något avtal så ta kontakt med vår kundtjänst på telefon 0980-707 23.

Jag har en fastighet i ett område som inte finns med i utbyggnadsplanen, vad kan jag göra?
Om du är intresserad av att få fiber grävt till östra industriområdet eller till andra områden inom Kiruna kommun som inte finns med i GIRONETs ordinarie utbyggnadsplan så kan vår bredbandssamordnare Roger Andersson ta fram en offert till er. Han kan även hjälpa till om du vill ha fiber nedgrävt till din fastighet eller till ditt företag redan idag trots att området där fastigheten ligger finns med i en utbyggnadsplan längre fram i tiden.

Hur aktiverar jag min nuvarande passiva anslutning till GIRONET?
På gironet.se finns en länk till Avtal och beställning. Klicka på den och välj sedan dokumentet på höger sida som heter Aktivering av fiberabonnemang (pdf). Skriv ut beställningen, skriv på och skicka in till:

GIRONET
Säljavdelning
981 85 KIRUNA

Jag får inte mitt internet/Wifi att fungera via min router. Vad gör jag?
GIRONET och Kiruna kommun ansvarar för och äger fiber och utrustning hela vägen in till din konverter på insidan av din fastighet. Efter det så är det du själv som ansvarar för utrustningen du införskaffar. Har du själv inhandlat en router så kontaktar du inköpsstället för vägledning. Fiberkonvertern är ägs av Kiruna kommun och får inte administreras av någon annan än personal från Kiruna kommun/GIRONET eller personal som vi skickat ut för felsökning.

Jag har valt en tjänsteleverantör (Alltele, Office etc.) och en hastighet på exempelvis: 100/10 Mbit men jag kommer inte upp i denna hastighet. Vad beror det på?
Alla frågor gällande din tjänst skall felanmälas till din tjänsteleverantör. Om tjänsteleverantören inte hittar felet hos sig så anmäler de felet vidare till GIRONET.

Hur vet jag när min fastighet är ansluten till GIRONET?
Du får hem ett informationsbrev när din fastighet är ansluten. Där står det att du kan ta kontakt med en tjänsteleverantör för att teckna avtal och beställa en tjänst.

Innehållsansvarig: Krister Poromaa

Publicerad av: Maria Lindgren

Senast ändrad: 2017-12-08