Frågor och Svar

Här hittar du svaren på alla våra vanligaste frågor. Om du inte hittar svar på din fråga nedan kan du ställa din fråga via e-post support@gironet.se

Inget resultat hittades.

Tyvärr gav sökningen inget sökresultat. Försök med anmat sökord eller prova filtrera frågorna via kategorierna.

Beställning

  • När kan jag börja använda min fiberanslutning?

    När installationen är klar kommer vi skicka ut ett leveransbesked till dig.

  • När och hur betalar jag?

    Anslutnings- och månadsavgiften blir aktuellt först när du aktiverar fiberanslutningen.

    Anslutningskostnaden debiteras på din VA-faktura från Tekniska Verken. Därutöver tillkommer en nätavgift om 50 kronor inklusive moms per månad.

     

  • Hur beställer jag fiber?

    Vid fiberutbyggnad kontaktar vi på Gironet samtliga folkbokförda inom området, skicka in beställningsblanketten till nedanstående adress. Är du inte folkbokförd på fastigheten i det område du önskar ansluta till fibernätet, så skicka intresseanmälan till mail support@gironet.se

    eller skicka in en intresseanmälan till:
    Gironet
    Kiruna kommun
    981 85 Kiruna

    Vi skickar en bekräftelse till dig när vi mottagit anmälan och information om just ditt ärende.

  • Vad händer efter beställningen?

    När du har beställt fiber av oss skickar vi en bekräftelse till dig när vi mottagit anmälan och information om just ditt ärende. 

    När det är dags för installation kommer vår entreprenör att ta kontakt med dig för att boka in en tid när det passar att installera en fasadbox på utsidan av ditt hus samt en mediaomvandlare på insidan.

    När installationen är klar att användas så kontaktar vi dig med ett leveransbesked.

  • Jag vill ha fiber till min fastighet men inte börja använda den ännu, måste jag betala 50 kronor per månad?

  • Jag har ångrat min beställning, kan jag makulera avtalet?

    Ja, distans och hemförsäljningslagen ger dig som privatperson möjlighet att frånträda beställningen inom 14 dagar från den dag då beställningen undertecknades.

    För att ångra din beställning skickas brev till Gironet, Kiruna kommun, 981 85 Kiruna med information att du önskar använda din ångerrätt. Det går även bra att skicka ett mail till support@gironet.se med samma information.

  • Vad betyder passivt fiber?

    En passiv fiberanslutning betyder att du har en färdig anslutning dragen till din fastighet som ännu inte är aktiverad, vilket betyder att du inte kan nyttja de tjänster som våra tjänsteleverantörer erbjuder. Du bestämmer själv när du vill aktivera din fiberanslutning. 

  • Måste alla fastighetsägare skriva på beställningen?

    Ja, alla lagfarna delägare ska skriva under för att avtalet ska vara godkänt.

  • Jag bor i en lägenhet/villa som sedan tidigare är installerad till fibernätet. Hur kommer jag igång?

    Som nyinflyttad i lägenhet så kontaktar du någon av Gironets tjänsteleverantörer och beställer tjänst. 

    Som ny ägare av villa måste du/ni börja med att skicka in en blankett för aktivering av fiber, då tidigare ägare inte kan överlåta avtalet för fiberanslutning. Vi meddelar dig när anslutningen är aktiverad och därefter kontaktar du själv någon av Gironets tjänsteleverantörer.

  • Vad kostar fiber för mig som villaägare?

    Har du valt en passiv fiberanslutning börjar du betala för tjänsten först efter att du aktiverat den. 

    I aktiva utbyggnadsområden är aktiveringskostnaden för folkbokförda villaägare 2.000 kronor inklusive moms. Denna kostnad är en engångskostnad och debiteras på din VA-faktura från Tekniska Verken. Därutöver tillkommer nätavgift om 50 kronor inklusive moms per månad.

    Efteranslutning till pågående utbyggnadsområde är anslutningsavgiften 7500 kronor inklusive moms. Därutöver tillkommer nätavgift om 50 kronor inklusive moms per månad.

    Om du beställer en fiberanslutning i redan färdigställt utbyggnadsområde eller till ett område där Gironet inte planerar utbyggnad för är kostnaden offertbaserad. 

    Vi hänvisar till tjänsteleverantörerna för mer information om deras priser. 

  • Vad händer efter intresseanmälan?

    Efter att vi fått in din intresseanmälan så återkommer vi med besked om/när en utbyggnad kan bli aktuell. 

    Intresseanmälan är inte på något sätt bindande, men hjälper oss att se vart intresset finns för framtida anslutning. På så sätt kan vi planera framtida fiberutbyggnad bättre.

    Vårt mål är att bygga ut fibernät i hela kommunen, överallt vart det är tekniskt och ekonomiskt möjligt.

  • Vad kostar fiber för mig som fritidshusägare?

    I aktiva utbyggnadsområden är anslutningskostnaden för fritidshusägare 7000 kronor inklusive moms, denna summa gäller om det är inom 50 meter från närmsta fiberstråk. Om grävsträckan överskrider 50 meter tillkommer kostnad enligt offert.
    Anslutningskostnaden är en engångskostnad och debiteras på din VA-faktura från Tekniska Verken. Därutöver tillkommer nätavgift om 50 kronor inklusive moms per månad om du direkt vid anslutning väljer en tjänsteleverantör, annars debiteras du en nätavgift om 250 kronor inklusive moms i månaden. Bindningstiden för anslutning av fritidshus är 24 månader.

    Om du beställer en fiberanslutning i redan färdigställt utbyggnadsområde eller till ett område där Gironet inte planerar utbyggnad för är kostnaden offertbaserad. 

    Vi hänvisar till tjänsteleverantörerna för mer information om deras priser. 

Tjänster/abonnemang

  • Entreprenören har installerat klart, kan jag beställa tjänsteleverantör och börja surfa?

    Vi kontaktar dig när du kan börja använda din fiber.

  • När ska jag säga upp mitt befintliga internetabonnemang?

    Vi rekommenderar att du säger upp ert abonnemang när du fått besked om att din anslutning är färdigställd.

    Om det gäller ett längre avtal som måste sägas upp rekommenderar vi att du kontaktar support@gironet.se för mer information.

  • När kommer jag att få betala aktiveringsavgiften på 2000 kronor?

    När fibernätet har blivit aktiverat skickar Tekniska Verken ut en faktura. Aktiveringsavgiften samt nätavgiften på 50 kronor per månad kommer att bli en post på fakturan för renhållning och VA.

  • Kommer ni förhandla med andra tjänsteleverantörer än dem som finns att välja på idag?

    Ja, alla intresserade leverantörer är välkomna att leverera tjänster i Gironet.

  • Kan ni rekommendera en tjänsteleverantör?

    Nej, då Gironet är ett öppet stadsnät så kan vi inte rekommendera någon tjänsteleverantör.

  • Vilka tjänsteleverantörer har ni?

  • Vilka tjänster kan jag få via fibernätet?

    Det finns en mängd olika tjänster du kan få genom fibernätet, några av huvudgrupperna är bredband, bredbandstelefoni och bredbands-TV.

    Utbudet och tjänsterna utökas ständigt så se till att hålla dig uppdaterad.

  • Måste jag och de andra hyresgästerna i samma fastighet nyttja samma tjänsteleverantör?

    Nej, alla som bor i lägenhet som har en egen fiberanslutning kan själv välja avtal med den tjänsteleverantör som passar ens egna behov bäst.

  • Vad är det för skillnad mellan Bredbandkollen och Speedtest?

    Bredbandskollen kan man använda för att kontrollera hastigheten i första hand. Detta verktyg mäter hastigheten mot internet via din tjänsteleverantör.

    Om din hastighet inte skulle vara det du betalar för kan du använda vårt Speedtest. Speedtest mäter hastigheten inom stadsnätet Gironet.

Uppsägning

  • Hur gör jag om jag vill avsluta tjänsten?

    Om du av någon anledning inte vill fortsätta använda din fiberanslutning till Gironet så kan du säga upp avtalet genom att skicka in en skriftlig uppsägning med blanketten som finns under Relaterat i fliken Inaktivera/Avsluta tjänst. 
    Blanketten skickas till:
    Gironet
    Kiruna kommun
    981 85 Kiruna

    OBS! Om du i framtiden väljer att återaktivera din anslutning så tillkommer en ny kostnad för aktivering. Uppsägningen gäller enbart den aktiva fiberanslutningen som du tecknat avtal om med Gironet. Du som kund ansvarar själv för eventuella avtal tecknade med tjänsteleverantörer.
    Enligt allmänna villkoren i avtalet för Gironet går abonnemanget att säga upp den sista dagen i varje månad.

  • Måste jag betala aktiveringsavgiften och nätavgiften som jag fick faktura på om jag säger upp mitt abonnemang nu?

    Ja, om du fått en faktura på 2000 kronor samt 50 kronor per månad så måste du betala fakturan då den skickas i efterskott. Säger du upp anslutningen mitt i en månad så gäller uppsägningen aktuell månad ut.

  • Kan jag säga upp fiberabonnemanget?

    Ja, det fungerar som ett vanligt abonnemang. Du hittar mer information om uppsägning under fliken Inaktivera/Avsluta tjänst.

  • När ska jag säga upp mitt befintliga internetabonnemang?

    Vi rekommenderar att du säger upp ert abonnemang när du fått besked om att din anslutning är färdigställd.

    Om det gäller ett längre avtal som måste sägas upp rekommenderar vi att du kontaktar support@gironet.se för mer information.

  • Jag har ångrat min beställning, kan jag makulera avtalet?

    Ja, distans och hemförsäljningslagen ger dig som privatperson möjlighet att frånträda beställningen inom 14 dagar från den dag då beställningen undertecknades.

    För att ångra din beställning skickas brev till Gironet, Kiruna kommun, 981 85 Kiruna med information att du önskar använda din ångerrätt. Det går även bra att skicka ett mail till support@gironet.se med samma information.

  • Vem äger utrustningen i min bostad?

    Gironet ansvarar och äger fiber och utrustning hela vägen in till din mediaomvandlare på insidan av din fastighet. Du får inte göra några ändringar på den eller flytta på den. Mediaomvandlaren får inte administreras av någon annan än personal som vi skickat ut för felsökning.
    Efter det så är det du själv som ansvarar för utrustningen du införskaffar. Har du själv inhandlat en router så kontaktar du inköpsstället för vägledning. 

  • Jag ska flytta. Hur gör jag med fiberabonnemanget?

    Om du ska flytta och har haft en aktiv anslutning till fibernätet så ska du skicka in blanketten för inaktivering av fiberanslutning. Den nya ägaren av bostaden får sedan kontakta oss för att aktivera den passiva fiberanslutningen, förutsatt att denne ska nyttja fibern.

    Tjänsten du har via din tjänsteleverantör får du säga upp, precis som vilket abonnemang som helst.

Om fiber

  • Behövs verkligen fiber när 5G är i antågande?

    Även med 5G så räcker inte endast mobilnätet till för det ständigt ökade behovet av uppkoppling, i samhället, hemma och på arbetet.
    En egen fiberanslutning garanterar att du alltid har en stabil uppkoppling och en anslutning som inte påverkas av andra användare, grannar, eller väder och vind.

  • Vad är fiber?

    Fiber består av en eller flera tunna glastrådar. Genom dessa tunna trådar kan mängder av information förflyttas med ljusets hastighet, från en punkt till en annan. Resultatet blir det i dag snabbaste mediet som finns. Fiber är driftsäkert, okänsligt för elektroniska störningar såsom åska och har näst intill obegränsad kapacitet. För dig som användare innebär det att du kan surfa, se filmer, spela spel, ringa och mycket annat med högsta hastighet.

  • Varför ska jag ansluta mig till fibernätet?

    Idag sker allt mer på nätet och en sak är säker, utbudet via nätet kommer att öka ytterligare och tjänster kommer att ställa allt högre krav på uppkopplingen. Fibernätet är med andra ord precis lika viktigt som all annan infrastruktur. Med fibernätet skapar vi förutsättningarna och ger dig som användare snabb tillgång till hela världen.

    Fibernätets kapacitet är betydligt högre än andra lösningar och en mängd tjänster kan göras tillgängliga på ett kostnadseffektivt sätt med minimala störningar.

    För dig som inte är intresserad av att ha TV, telefoni via bredband eller inte använder internet, är en anslutning till fibernätet ändå ett tillfälle då det höjer värdet på bostaden vid en eventuell försäljning. Vi erbjuder därför två valmöjligheter vid anslutning, ett aktivt eller passivt abonnemang.

    Läs mer här om våra olika abonnemang och vad de innebär.

  • Vilka tjänster kan jag få genom fibernätet?

    Det finns en mängd olika tjänster du kan få genom fibernätet, några av huvudgrupperna är bredband, bredbandstelefoni och bredbands-TV.

    Utbudet och tjänsterna utökas ständigt så se till att hålla dig uppdaterad.

  • Vad kostar fiber för mig som villaägare?

    Har du valt en passiv fiberanslutning börjar du betala för tjänsten först efter att du aktiverat den. 

    I aktiva utbyggnadsområden är aktiveringskostnaden för folkbokförda villaägare 2.000 kronor inklusive moms. Denna kostnad är en engångskostnad och debiteras på din VA-faktura från Tekniska Verken. Därutöver tillkommer nätavgift om 50 kronor inklusive moms per månad.

    Efteranslutning till pågående utbyggnadsområde är anslutningsavgiften 7500 kronor inklusive moms. Därutöver tillkommer nätavgift om 50 kronor inklusive moms per månad.

    Om du beställer en fiberanslutning i redan färdigställt utbyggnadsområde eller till ett område där Gironet inte planerar utbyggnad för är kostnaden offertbaserad. 

    Vi hänvisar till tjänsteleverantörerna för mer information om deras priser. 

  • Vad betyder kanalisation?

    Kanalisation underlättar en framtida installation, då vi gräver ner tomrör tillsammans med söktråd. I kanalisationen kan vi sedan blåsa in fiber.

    Söktråd läggs ner vid markförlagd kanalisation för att lättare hitta igen tomrören vid framtida utbyggnad.

  • Vad betyder förtätning?

    Förtätning innebär att vi gör enstaka anslutningar i efterhand. Bor du, eller har flyttat till, ett område som redan är anslutet till fibernätet och vill ha en anslutning - då gäller det en förtätning.

  • Vad betyder förprojektering?

    Förprojektering är i kort sagt en planering i grova drag hur utbyggnaden av fibernätet ska se ut.  

  • Vilka möjligheter finns med en fiberanslutning?

    Nedan har vi spaltat upp några av de möjligheter som finns med en fiberanslutning.
    Högupplöst tv och on-demandtjänster (Netflix, Viaplay, Cmore play mfl)
    IP-telefoni och dubbelriktad videokommunikation
    Molnlagring av viktig data
    Distansutbildningar via nätet
    Vård- och omsorgstjänster
    - Hemsjukvård med läkare på distans
    - Hemtjänst via internet
    Läxhjälp på distans
    Styrning av det digitala hemmet
    - Larm
    - Smarta produkter i hemmet

Allmänna frågor

  • Jag får inte mitt internet/Wifi att fungera via min router, vad gör jag?

    Gironet ansvarar för och äger fiber och utrustning hela vägen in till din mediaomvandlare på insidan av din fastighet. Efter det så är det du själv som ansvarar för utrustningen du införskaffar. Har du själv inhandlat en router så kontaktar du inköpsstället för vägledning. Mediaomvandlaren får inte administreras av någon annan än personal som vi skickat ut för felsökning.

    Här hittar du information om hur du enkelt felsöker din utrustning själv.

  • Jag kommer inte upp i den hastighet som jag betalar för, vad ska jag göra?

    Alla frågor gällande din tjänst ska felanmälas till din tjänsteleverantör.

  • Jag ska renovera. Hur gör jag med utrustningen?

    Fiberutrustningen får inte administreras av någon annan än vår egen personal. Om du behöver flytta på utrustningen för att komma åt att tapetsera eller renovera så måste du därför kontakta oss. 

    Kontakta oss på support@gironet.se

  • Hur vet jag om det finns fiber i min lägenhet?

    Fråga din hyresvärd vad som gäller just dig.

    I flerfamiljshus så är Gironets avlämningspunkt en box på fasaden. När fiberinstallationen är färdigställd måste fastighetsägaren bygga ett nät som ansluter alla lägenheter i fastigheten till avlämningspunkten. En fiberkonverter installeras i din lägenhet och när fastighetsägaren meddelat Gironet att installationen är gjord kan du beställa en tjänst och börja nyttja fiberanslutningen.

Utbyggnad

  • Var kommer det att grävas till min fastighet? Kan jag påverka dragningen?

    Byggentreprenörer samt projektörer utreder detta genom att undersöka områdena. Därefter kommer det att avgöras beroende av kostnad och av vald byggteknik. Du kan inte påverka dragningen.

  • Om jag inte godkänner plats som tekniker väljer ut för fasadbox/konverter, kan jag då betala själv för extraarbetet/extramaterialet?

    Nej. Vid framdragning av fiberledning gäller att kortast lämplig sträcka används från fastighetsgräns till husfasad.

  • Vad händer om jag är på semester när det byggs och entreprenören måste in i mitt hus?

    Vår entreprenör kommer att ta kontakt med dig för att boka in en tid när det passar att installera konverter på insidan av ditt hus samt en fasadbox på utsidan. Efter detta är gjort så kan du lugnt åka på semester och vi gör klart jobbet på tomten under sommaren.

  • Kommer min tomt att återställas?

    Efter grävningen gör vi en grovåterställning av berörd mark, det vill säga att vi lägger tillbaka det vi gräver upp. Din gräsmatta grovåterställs men plattsättningar återställs inte. Finåterställning gör du själv som fastighetsägare.

  • Hur vet jag om ni planerar att bygga ut i mitt fritidshusområde?

    För att hitta information om vad som gäller i just ditt område så har vi fördelat informationen under två menyflikar.

    Här finns Gironet - Under denna flik hittar du områdeslistor i alfabetisk ordning som ger detaljerad information för det valda området. En lista för centrala Kiruna och en lista för byar inom kommunen.

    Pågående och kommande projekt - Under denna flik hittar du en lista på de bostadsområden som Gironet planlägger fiberanslutning för. Det kan handla om samförläggning för att möjliggöra en framtida fiberanslutning, förtätning av befintliga områden eller nya områden där vi inte finns sedan tidigare.

  • Hur bygger jag som fastighetsägare ett fastighetsnät?

    Hur ni ska gå tillväga för att installera ett fastighetsnät mellan lägenheterna och vår avlämningspunkt finner ni i avtalet med Gironet, i bilagan "Fastighetsnät och nodutrymmen". Vi rekommenderar att arbetet utförs av behöriga med inriktning mot fiberinstallationer.
    När ovannämnd installation är utförd kompletterar vi installationen med en fiberkonverter i varje lägenhet. Därefter behöver vi få information om kompletta adresser med lägenhetsnummer och vilken fiber dessa är kopplade mot. När vi mottagit uppgifterna handlägger vi dem och kopplar upp er fastighet till Gironet.

  • Kan ni rekommendera något företag som kan utföra fiberinstallationer?

    Nej, då Gironet är ett öppet stadsnät så kan vi inte rekommendera något företag som kan utföra fiberinstallationer. 

Dina rättigheter

  • Vad är cookies (kakor)?

    Cookies är textfiler som genom samtycke från dig kan placeras på din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Informationen i textfilen kan användas för att hjälpa oss att förbättra hur vår hemsida fungerar och förstå vad som intresserar våra besökare.

    Vanliga kakor kan delas in i två huvudtyper, tillfälliga och permanenta kakor. 

    Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet på området, lämnar ytterligare information om cookies på sin webbplats.

  • Kan jag neka användningen av cookies?

    Ja, du kan neka cookies. Du kan även granska vilka cookies som lagrats samt radera dessa med hjälp av din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan också välja att göra inställningar som gör att du får en fråga varje gång webbplatsen försöker placera en cookie på din dator.

    Om du nekar användningen av cookies minskar våra förutsättningar att anpassa webbplatsen i syfte att underlätta användandet för just dig.

    Vill du ha information utan att använda vår webbplats är du välkommen att kontakta Gironet på annat sätt, se information under Kontakt.

  • Vart vänder jag mig om jag tycker att jag blir orättvist behandlad?

    Om du har frågor, synpunkter eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter kan du kontakta vår kundservice på support@gironet.se

    Om du känner att du inte får tillräckligt med stöd från oss gällande dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) så kan du som privatperson kontakta dataskyddsombudet på dataskyddsombud@kiruna.se.

    Skulle ditt ärende fortfarande vara olöst har du möjlighet att framföra dina klagomål till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet.

  • Vad är GDPR?

    GDPR är förkortning av General Data Protection Regulation.

    Den 25 maj 2018 trädde den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. Dataskyddsförordningen ger dig som kund ett starkare skydd och säkerställer att personuppgifter endast hanteras när det finns giltiga och nödvändiga skäl för detta.

    Läs mer om hur vi arbetar med GDPR här.

  • Hur vet jag vilka personuppgifter om mig som ni lagrar?

    Kommunstyrelsen behandlar endast de personuppgifter som behövs för att ärendet ska kunna hanteras. Vi behandlar därför endast dessa personuppgifter: fullständiga namn på lagfarna ägare av fastigheten, personnummer/organisationsnummer, adress, fastighetsbeteckning, telefonnummer, e-postadress och tilldelad IP-adress.

    Du har rätt att, en gång per år utan kostnad, begära ett registerutdrag av de personuppgifter som behandlas och avser dig. Registerutdrag sänds till din folkbokföringsadress inom en månad från det att din begäran inkommit.