På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Bygglovskontoret rusar i Nöjd kund-index

Bygglovskontoret har störst förbättring av alla 147 kommuner som deltagit i undersökningen.

Undersökningen Öppna jämförelser för Företagsklimat 2016 har Sveriges kommuner och landsting genomförts för fjärde gången. 147 kommuner och sju gemensamma förvaltningar har deltagit. Kiruna kommun deltog första gången 2014.

Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företagare. Den mäter fem myndighetsområden och fem serviceområden. Kiruna hamnar totalt på 57:plats i ranking med ett NKI värde på 72, medelvärdet i landet ligger på 70. Kiruna hade totalt NKI värde på 65 vid 2014 års mätning.

Störst förbättring har skett på Bygglovshantering som gått från NKI värde på 34 till 66 och visar på störst förbättring av alla kommuner i mätningen. På serviceområde har bemötande högst NKI värde med 77.

- Bygglovskontoret har gjort en massiv förbättring i NKI- värde och Miljökontoret ligger inte långt efter. Räddningstjänsten låg sedan tidigare högt i rankingen, säger Anders Karlsson, chef vid miljö- och byggnadsförvaltningen.

Miljö- och byggnadsförvaltningen har arbetat med att ha medborgaren i centrum, dialog och diskussioner.

- Vi har jobbat med att det ska vara enkelt att exempelvis söka bygglov, vi är tillgängliga, öppna för diskussion och hjälper till för att få in fullständiga underlag. Det gör handläggningstiderna kortare.

En annan bidragande faktor till det positiva resultatet är, enligt Anders Karlsson, de samverkansmöten med det lokala näringslivet som förvaltningen bjudit in till.

- Vi dessa möten får vi reda på var vi kan bli bättre och kan också komma överens med företagen om hur vi ska jobba ihop så bra som möjligt för att utveckla vår stad, säger Anders Karlsson.

Se hela undersökningen här:
www.webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-526-4.pdf?issuusl=ignore

Kort fakta från SKL om mätningen: www.skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv/foretagarealltnojdaremedkommunernasservice.12191.html)

Publicerad av: Ulrika Isaksson